Pierwsze prace nad konstrukcją Xboxa, Microsoft rozpoczął w 1998. Wtedy powstał prototyp konsoli, oparty na Windowsie i bibliotekach DirectX. Jako hardware posłużyły części z laptopa firmy Dell. Xbox należał do 6 generacji konsol, na rynku w USA pojawił się 15 listopada 2001 roku. Nie wróżono mu dużego sukcesu - na rynku była już Sega Dreamcast, Sony Playstation 2, a wkrótce miał pojawić się Nintendo GameCube.
Konsola dostała świetne tytuły startowe: nowe ip Halo: Combat Evolved i Dead or Alive 3. Microsoft stać było na głośny marketing, niestety było to za mało by zdobyć japoński rynek. Mimo sukcesów w USA i Europie, Japonia pozostała wierna rodzimym markom. Nie przeszkodziło to, debiutującej konsoli, zdobyć ostatecznie drugie miejsce w ilości sprzedanych jednostek zaraz za PS2.
Xbox był pierwszą konsolą wyposażoną w twardy dysk. Ripowanie płyt CD, czy zapisywanie save gier (Memory Cards też były dostępne - wpinane w pada służyły do kopiowania stanów gier) to tylko część plusów takiego rozwiązania. Architektura PC przyczyniła się do szybkiego złamania zabezpieczeń konsoli. Scena homebrew rozwinęła się do tego stopnia, że zaczęły powstawać również nieoficjalne dashboardy. To wtedy narodził się projekt Xbox Media Center - XBMC - rozwijany do dzisiaj na wszystkich platformach. Zmodyfikowana konsola pozwalała na odtwarzanie filmów, muzyki, przeglądanie zdjęć i oczywiście odpalanie pirackich gier. Dysk był wykorzystywany jako nośnik, a dane przesyłane były po połączeniu FTP. Pilot stał się dla wielu osób podstawowym zakupem - konsola do gier po raz pierwszy przeistoczyła się centrum multimedialne domu.
Czy możliwość modyfikowania konsoli przyczyniła się do zwiększonej sprzedaży? Prawdopodobnie tak, pierwszy Xbox miał być przygotowaniem do kolejnej generacji, miał pozwolić na zakorzenienie nowej marki w świadomości graczy.
Xbox posiadał jeszcze jedną cecha, która przysporzyła mu wielu fanów i zapoczątkowała nową modę w świecie gier wideo - granie online. Usługa Xbox Live wystartowała 15 listopada 2002 roku i była tym, na co wielu fanów gier czekało. Proste i bezproblemowe granie online, bez zrywania połączeń, czy oczekiwania na dostanie się na serwer. Xbox w przeciwieństwie do PS2, posiadał wbudowaną kartę sieciową, a do pakietów Xbox Live dodawany był headset. Microsoft wygrał batalię o granie online. Był to spory potencjał, którego nie wykorzystali konkurenci.
Xbox był konsolą sporych rozmiarów - co razem z architekturą PC - stanowiło dla fanbojów konkurencji, powód do kpin. Spory był również pad, nazywany potocznie balonem (ang. Fatty). Pad został później zmodyfikowany do wersji S, znacznie zgrabniejszej.
System konsoli opierał się na zmodyfikowanych wersjach Windowsa 2000 i Windowsa NT, wspieranych przez biblioteki DirectX 8.1. W sposób znaczący ułatwiało to pracę developerom, szczególnie przy tworzeniu portów gier z PC. Takie gry jak Halo 2, Project Gotham Racing czy Star Wars: Knights of the Old Republic, pokazywały moc drzemiącą w konsoli Microsoftu.
Konsola sprzedała się w liczbie 24 milionów egzemplarzy - 16 milionów w USA, 6 w Europie i tylko 2 miliony w Japonii. Przez swoją multimedialność była dla mnie zawsze jedną z najlepszych konsol. Jeżeli chodzi o 6 generację, to właśnie Xbox zaliczył u mnie najwięcej godzin. Xbox spowodował również, że pierwszą konsolą następnej generacji jaką kupiłem, był Xbox360.
CPU: Intel Pentium III 733 MHz
Napęd: DVD
Pamięć: 64 MB DDR SDRAM 200 MHz
Grafika: nVidia NV2A 233 MHz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz