środa, 20 sierpnia 2014

Nintendo Game Boy Advance

Game Boy Advance, czyli GBA, następca konsoli Game Boy Color. Game Boy Advance pojawił się na rynku w 2001 roku i bardzo szybko stało się jasne, że powtórzy sukces swoich poprzedników. Do 2010 roku sprzedano ponad 80 milionów jednostek na całym świecie.



GBA miał, jak na ówczesne czasy, świetną grafikę, pozwalał na łatwe tworzenie gier, był wstecznie kompatybilny, więc na starcie posiadał ogromną bibliotekę gier. Niestety miał też jedną wadę - niepodświetlony ekran. By cokolwiek zobaczy na ekranie, konieczne było dobre oświetlenie. Na rynku szybko pojawiło się mnóstwo lampek, które ułatwiały życie fanom Nintendo. Najciekawszym rozwiązaniem był tzw. Afterburner - zestaw, który umożliwiał samodzielne zamontowanie wewnętrznego podświetlenia. Poniżej zdjęcia tego rozwiązania z mojego egzemplarza - mimo ponad 10 lat, podświetlenie dalej działa. 




Afterburner pozwalał nawet na zamontowanie wyłącznika z tyłu konsoli - dzięki temu w dobrym oświetleniu mogliśmy przedłużyć pracę baterii. Bez Afterburnera, 2 baterie AA pozwalały na granie do 15 godzin. 


Gry sprzedawane były na kartridżach, w tekturowych pudełkach. Niestety, pudełka były nietrwałe i szybko ulegały zniszczeniu, dlatego większość dostępnych dzisiaj gier to same kartridże. 




Na GBA mocno rozwinęło się piractwo i to pod dwoma postaciami. Z jednej strony rynek był zalewany podrabianymi kartridżami z Chin, słabej jakości, często z uszkodzonym mechanizmem zapisu stanu gier. Druga strona piractwa to wszelkiego rodzaju FlashRom, które pozwalały na zapisywanie ściąganych z internetu kopii gier. 


GBA pozwalał na połączenie za pomocą kabla (link cable) z konsolą GameCube. W części gier pozwalało to na wymianę danych, wykorzystanie ekranu GBA do wyświetlania mapy (Zelda Wind Waker), itp. 

Game Boy Advance doczekał się jeszcze dwóch wersji - model SP z 2003 roku z podświetlonym ekranem oraz miniaturowy Micro z 2005 roku. 

GBA to kolejny sukces Nintendo na polu przenośnych konsol. Nintendo ponownie nie wypuściło na rynek najsilniejszej konsoli, nie zadbało początkowo o model z podświetlonym ekranem, a jednak długi czas pracy na baterii i ogromna biblioteka gier zrobiły swoje. Dobre gry potrafią sprzedać nawet słabszy sprzęt. 

CPU: 16,8 MHz 32-bit ARM7TDMI + Z80 8 MHz (do gier z poprzedniej generacji)
Ekran: 2,9 cali, LCD (TFT)
Pamięć: 32+96 VRAM (wewnętrzna CPU), 256 DRAM (zewnętrzna CPU)
Rozdzielczość: 240x160 (3:2)









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz